Rollercoaster
Na
onze march-week hebben we op maandag een dagje vrij. 's Avonds komen de
studenten van bij Aminata eten, samen met Pat en Kristien. Pat en Kristien
vertrekken woensdag naar huis en willen ons graag nog een keer zien voor ze
vertrekken. We vinden het jammer dat ze vertrekken, want we hebben veel aan hen
gehad hier. We wisten op voorhand niet zo goed wat we van de begeleiding hier
moesten verwachten, maar Pat en Kristien zorgden echt goed voor ons! Ze kwamen af
en toe bij ons eten, kwamen langs op school, stuurden berichtjes of belden om
te vragen hoe het met ons was, regelden van alles voor ons en we amuseerden ons
ook wel als zij erbij waren. Nu ze vertrekken staan we er weer een beetje
'alleen' voor. Gelukkig kennen we Gambia ondertussen al vrij goed en hebben we ook
nog eens een fantastisch gastgezin om ons te helpen!Op dinsdag zitten we 's avonds samen met Suwaibatou in de zetel en we vragen
haar hoe ze Abdou heeft leren kennen. Ze begint te glunderen en vertelt ons dat
ze elkaar hebben leren kennen aan de hoge school. Abdou stelde voor om haar te
helpen met haar studies en zo zijn ze beginnen praten, daten en verliefd
geworden op elkaar. Suwaibatou had eigenlijk al een vriend op dat moment en op
de vraag waarom ze dan toch voor Abdou heeft gekozen antwoordde ze dat Abdou
gewoon zo lief en romantisch was.
We vinden het leuk om haar verhaal te horen en zijn ook heel blij dat hun
huwelijk niet gearrangeerd was, maar dat ze uit liefde met elkaar getrouwd zijn.De dag erop bezoeken we met enkele studenten een gouvernementele school. De
school telt 3500 kinderen, verdeelt over 77 klassen en heeft 131 leerkrachten
in dienst. In het vierde, vijfde en zesde leerjaar verandert de leerkracht
telkens van klas. Elke leerkracht is gespecialiseerd in één vak en geeft enkel
zijn/haar vak.
Na de middag bezoeken we samen met Suwaibatou een ziekenhuis.
Er zijn geen aparte kamers in het ziekenhuis, enkel gemeenschappelijke zalen,
maar daar mogen we niet komen omdat dit de privacy van de patiënten zou
schenden. Er zijn wel verschillende afdelingen (operatiekwartier, gynaecologie,
farmacie, spoed...) maar we zouden hier toch niet graag iets ernstigs tegenkomen...Donderdag en vrijdag zijn er examens voor de kleuters. Het schrijven van deze
zin is raar. Het luidop zeggen nog meer. Examens bij kleuters, oké dan...
In mijn klas (Anneleen) beginnen ze met een examen Engels. Teacher Awa verloopt
klassikaal eerst alle vragen en geeft een voorbeeld aan het bord. Daarna maken
de kleuters individueel hun examen.
Ik begin met het verbeteren van de examens en teacher Awa stuurt bij. Één vraag
met 4 onderdelen staat op 25. Als de kleuters 2 onderdelen juist hebben, zouden
ze 12,5 moeten hebben. Teacher Awa maakt daar echter 10 van. Als ze alles juist
hebben, maar het niet netjes genoeg is dan trekt teacher Awa ook daar punten
voor af.
Als ze een oefening helemaal fout hebben, geeft ze toch nog 5 in plaats van 0.
Ze verbetert dus helemaal niet consequent. Ik erger mij hier aan en ik probeer
haar duidelijk te maken dat dit niet eerlijk is voor de kleuters zo, maar ze
zegt dat het examens zijn en we dus kritisch moeten verbeteren.
De
kleuters zijn heel druk (omdat ze lang hebben moeten wachten en zich hebben
moeten concentreren), maar teacher Awa vindt dit geen excuus en ze straft de
kinderen door ze hun lunch te onthouden. Ze zegt tegen mij dat ze niet slaat en
dat ze slaan niet goed vindt, maar dat ze de kinderen moet straffen en dit dan
op deze manier doet. Ze ziet aan mijn gezicht dat ik hier niet mee akkoord ben
en zegt dat ze na de middagpauze hun lunch zal geven als ze zich
verontschuldigen.
Gelukkig doet ze dit dan ook en krijgen de kleuters wat tijd om te eten.
Daarna is het tijd voor het tweede examen van de dag, science.
De kleuters moeten één voor één bij ons komen. Teacher Awa stelt de vragen in
het Engels en Wolof, wat ik wel goed vindt. De kleuters begrijpen nog niet
genoeg Engels en in Wolof kunnen ze zich beter uitdrukken of verstaanbaar
maken. De eerste twee vragen zijn echter nog veel te moeilijk voor de kleuters!
Ook de andere vragen zijn voor vele kleuters nog moeilijk.
Omdat de kleuters één voor één bij ons moeten komen, zitten de andere kleuters
heel lang stil en doen ze niets. Als ik voorstel om met de groep iets te doen
dan ziet teacher Awa dit niet zitten omdat ze stil moeten zijn tijdens het
afnemen van de examens.Ook op vrijdag hebben de kleuters examens. Teacher Awa vertelde gisteren dat ze
niet slaat en dat ze slaan niet goed vindt, maar vandaag dreigt ze met slaan
als de kleuters niet stil zijn. Er zijn twee kleuters die niet luisteren en ze
draait aan hun oren, waardoor de kleuters beginnen wenen. Dit is ook een
fysieke straf, dus voor ons even erg dan slaan!Bij Nora in de klas is er een kleuter die een andere kleuter krabt. Teacher
Kadijatou wil deze kleuter straffen, maar niet door haar te slaan. Ze laat dus
de kleuter rondgaan in alle klassen, waar de andere kinderen haar mogen
uitlachen. De kinderen staan rond haar, lachen haar uit en trekken gekke bekken
naar haar.
Als de kleuter daarna bij Nora zit, die haar troost, komen de kinderen van bij
teacher Ndella zeggen dat de kleuter mee moet naar de klas waar teacher Ndella
haar zal slaan. Nora weigert dit en houdt de kleuter bij haar.
We weten niet wat we erger moeten vinden, de fysieke straffen of dit!
De afgelopen dagen waren een beetje een druppel voor ons en we hebben het allebei
even gehad met school. We zijn allebei gefrustreerd, omdat we hier niets aan kunnen
veranderen en het ons allemaal even te veel wordt.
Als de bel gaat, zijn we opgelucht en blij dat het weekend is. We kunnen alles
even laten bezinken en relativeren zodat we maandag met nieuwe moed en nieuw
positivisme kunnen starten.